Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Oplysninger til brug for Copydan

Anna Møller: ”Mor og Seneca leger med Barbie”.
Kaninhuset og andre historier. 2023. Forlaget Kronstork. ISBN 9788794429054

Henning Ipsen: ”Kikkerne”.
Kikkerne. 1963. Fremad. Intet ISBN.

Topdirektørerne: Stark Danmark: Brittas byggekrise.
DR. 2024.

N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad”.
Oprindeligt fra 1855. Her efter hojskolesangbogen.dk/

L.A. Ring: I havedøren. Kunstnerens hustru.
1897. SMK

Tove Ditlevsen: ”De evige tre”.
Lille verden. 1942. Gyldendal. ISBN 9788702260922

Benal: ”Uh Baby”.
Musikvideo på YouTube. 2017.

Glenn Bech: “Julius”
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. 2022. Gyldendal. ISBN 9788702382068

Carsten Jensen: "Vejle fjord er død. Der er en drabsmand, og vi er alle hans medvidere”
Politiken, den 30. marts 2024.




Opgave 5

Foretag en analyse og vurdering af ”Vejle Fjord er død. Der er en drabsmand, og vi er alle hans medvidere” med særligt fokus på sprog og argumentation.

Tekstgrundlag:

Tekst 9: Carsten Jensen: "Vejle Fjord er død. Der er en drabsmand, og vi er alle hans medvidere".

Debatindlæg fra Politiken, den 30. marts 2024.

Analyse og vurdering

I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet vurdering af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

Vurderingen skal tage afsæt i analysen og kan f.eks. have fokus på tekstens æstetiske, kommunikative, argumentatoriske eller sproglige kvaliteter.




Opgave 4

Skriv et essay om forelskelse og kærlighed. Inddrag tre eller flere af teksterne samt andre eksempler på fremstillinger af kærlighed og forelskelse i litteratur, kunst og medier.

Tekstgrundlag:

Tekst 4: N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad".
Salme, 1855.

Tekst 5: L.A. Ring: I havedøren. Kunstnerens hustru.
Oliemaleri, 191 x 144 cm, 1897.

Tekst 6: Tove Ditlevsen: "De evige tre".
Fra digtsamlingen Lille verden, 1942.

Tekst 7: Benal: Uh baby.
Musikvideo, 2017.
Varighed 3 min. og 53 sek.

Tekst 8: Glenn Bech: "Julius" (uddrag).
Fra manifestet Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022.


Tekst 7:



Essay

I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau.

Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil.

I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget.




Opgave 3

Foretag en analyse og vurdering af ”Stark Danmark: Brittas byggekrise" (Uddrag).

Tekstgrundlag:

Tekst 3: DR: ”Stark Danmark: Brittas byggekrise” (uddrag).
Fra dokumentarserien Topdirektørerne, DR, 2024.
Varighed: 15 min. og 45 sek.

Tekst 3:



Analyse og vurdering

I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet vurdering af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

Vurderingen skal tage afsæt i analysen og kan f.eks. have fokus på tekstens æstetiske, kommunikative, argumentatoriske eller sproglige kvaliteter.




Opgave 2

Foretag en analyse og fortolkning af "Kikkerne". Perspektivér teksten litteraturhistorisk.

Tekstgrundlag:

Tekst 2: Henning Ipsen: "Kikkerne".
Fra novellesamlingen Kikkerne, 1963.

Analyse, fortolkning og perspektivering

I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.




Opgave 1

Foretag en analyse og fortolkning af ”Mor og Seneca leger med Barbie”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:

Tekst 1: Anna Møller: "Mor og Seneca leger med barbie".
Fra novellesamlingen Kaninhuset og andre historier, 2023.

Analyse, fortolkning og perspektivering

I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.




Opgaveoversigt

Opgavesættet består af fem opgaver. Du skal kun besvare én af opgaverne.


Opgave 1

Foretag en analyse og fortolkning af ”Mor og Seneca leger med Barbie”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:

Tekst 1: Anna Møller: ”Mor og Seneca leger med Barbie”.
Fra novellesamlingen Kaninhuset og andre historier, 2023.


Opgave 2

Foretag en analyse og fortolkning af ”Kikkerne”. Perspektivér teksten litteraturhistorisk.

Tekstgrundlag:

Tekst 2: Henning Ipsen: ”Kikkerne”.
Fra novellesamlingen Kikkerne, 1963.


Opgave 3

Foretag en analyse og vurdering af ”Stark Danmark: Brittas byggekrise” (uddrag).

Tekstgrundlag:

Tekst 3: DR: ”Stark Danmark: Brittas byggekrise” (uddrag).
Fra dokumentarserien Topdirektørerne, DR, 2024.
Varighed: 15 min. og 45 sek.


Opgave 4

Skriv et essay om forelskelse og kærlighed. Inddrag tre eller flere af teksterne samt andre eksempler på fremstillinger af kærlighed og forelskelse i litteratur, kunst og medier.

Tekstgrundlag:

Tekst 4: N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad”.
Salme, 1855.
Tekst 5: L. A. Ring: I havedøren. Kunstnerens hustru.
Oliemaleri, 191 x 144 cm, 1897.
Tekst 6: Tove Ditlevsen: ”De evige tre”.
Fra digtsamlingen Lille verden, 1942.
Tekst 7: Benal: Uh baby.
Musikvideo, 2017.
Varighed 3 min. og 53 sek.
Tekst 8: Glenn Bech: ”Julius” (uddrag).
Fra manifestet Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022.

 

Opgave 5

Foretag en analyse og vurdering af ”Vejle Fjord er død. Der er en drabsmand, og vi er alle hans medvidere” med særligt fokus på sprog og argumentation. 

Tekstgrundlag:

Tekst 9: Carsten Jensen: ”Vejle Fjord er død. Der er en drabsmand, og vi er alle hans medvidere”.
Debatindlæg fra Politiken, den 30. marts 2024.




Dansk A

Tirsdag den 20. maj 2025

Kl. 9.00-14.00